انواع عایق های مورد استفاده در

ساندویچ پانل

پلی اورتان (PUR)

پلی اورتان فوم سفت و سختی است که با مخلوط کردن اجزای « پلیول و ایزوسیانات » با مواد کاتالیزور تحت فشار بالا و شرایط تولید خاص تشکیل می شود. با تضمین عایق حرارتی بودن برتر، توسط ساختار سلولی بسته آن، پلی اورتان دارای ثبات و پایداری چند بعدی است و آب را جذب نمی کند. همچنین باکتری ها نیز در بستر آن قابلیت رشد و تکثیر ندارند. کارایی مکانیکی پلی اورتان به علت مقاومت فشاری بالای آن بسیار مناسب است.

پلی ایزوسیانات (PIR)

هنگامی که اجزای اصلی فوم پلی اورتان در مقادیر متفاوتی با هم مخلوط شده و واکنش شیمیایی دهند، یک ساختار جدید ماکرومولکولی به نام پلی ایزوسیانورات تشکیل می شود. فوم سفت پلی ایزوسیانورات نسخه ای از پلی اورتان با مقاومت بالاتر در برابر آتش سوزی به دلیل تفاوت ساختار آن است. در صورت آتش سوزی، تشکیل دود در مقایسه با پلی اورتان بسیار کم است

پشم معدنی

پشم معدنی نام عمومی است که به الیاف حاصل از ذوب سنگ های غیر آلی و دیگر اکسیدهای غیر آلی در دمای بالا، داده می شود. پشم معدنی با ساختار فیبری و سلولی باز خود، یک انتخاب عالی برای ساختمان ها با توجه به عایق صدا بودن و مقاومت در برابر آتش می باشد. پشم معدنی از نظر عایق حرارتی بودن دارای قدرت عایقی کمتری از پلی اورتان (PUR) و پلی ایزوسیانات (PIR) است.

پشم معدنی برای تولید ساندویچ پانل در کارخانه به صورت کاملا خودکار بریده شده و الیاف آن در موقعیت عمود بر سطح پانل قرار می گیرد. بنابراین، مقاومت پانل در برابر فشار افزایش و مقدار مکانیکی آن بهبود می یابد. ممکن است ترجیح داده شود که از مواد پشم معدنی به ویژه برای ساختمان هایی استفاده کنید که به عایق صدای بالایی نیاز دارند، یا در معرض خطرات آتش سوزی هستند و یا برای ساختمان هایی که مواد قابل اشتعال و منفجره در آنها ذخیره شده است.

پلی استایرن منبسط شده (EPS)

پلی استایرن منبسط شده یک ماده ترموپلاستیک و برگرفته از نفت خام است. ماده خام پلی استایرن، که ساختار میکروگرانولی دارد، ابتدا با بخار آب، گرم و منبسط می شود. از گاز پنتان، یک جز آلی، برای متورم کردن گرانول ها استفاده می شود. پس از فرایند تورم، گرانول های پلی استایرن به یکدیگر سخت چسبیده و شکل قالبی را می گیرند که در آن هستند. در نهایت، پس از تبدیل شدن به بلوک، پلی استایرن منبسط شده با برش دادن به صورت ورق برای استفاده آماده است.

در پایان این فرایند، گاز پنتان جایگزین هوا می شود. این هوای بی حرکت و خشک، که در گرانول های با منافذ کوچک بسته حبس شده است، به ورق های EPS این امکان را می دهد که عایق حرارتی عالی برای ساختمان ها باشند. پلی استایرن منبسط شده (EPS) مقرون به صرفه ترین و سبک ترین محصول در میان تمام انواع عایق های حرارتی است.

راهنمای انتخاب ساندویچ پانل برای ساختمان ها

کارکرد و نیازهای هر ساختمانی متفاوت است. بنابراین انتخاب ساندویچ پانل با توجه به نیاز های عایق بودن در برابر حرارت، صدا، رطوبت و نیاز به مقاومت در برابر آتش در هر ساختمان متفاوت است. انتخاب هسته عایق مطابق با نیاز ساختمان بر عملکرد ساندویچ پانل اثر مثبتی خواهد داشت. می توان مواد عایق مناسب برای ویژگی ها و نیازهای ساختمان را از جدول زیر انتخاب نمود.